نکات مهم عکاسی – بخش سوم – نور (حیاتی ترین مورد)

نورپردازی

۲۲- یک جفت چراغ ارزان قیمت بخرید

اگر قرار است عکاسی داخلی و درون فضای بسته انجام دهید، حداقل دو چراغ ارزان قیمت خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که این چراغ ها به سه پایه و رفلکتور یا بازتاب دهنده هم نیاز دارند تا بتوانید نور را کنترل کرده و به آن جهت دهید. استفاده از نورهای دائمی، مطلوب تر از واحدهای فلش است. زیرا آنها هم ارزان تر هستند و هم کاربردشان برای تازه کارها بسیار راحت تر از فلش است. با استفاده از فلش شما باید تعدادی عکس آزمایشی بگیرید تا تاثیر سایه ها را بر عکس ببینید و تنظیمات را اصلاح کنید. اما با نور دائمی همه چیز را با چشم مشاهده می کنید.

۲۳- شناخت دمای رنگ

رنگ های مختلف و سطوح مختلف روشنایی را با مقیاس کلوین اندازه می گیرند. برای بهترین نتایج، به دنبال نورهای استودیویی با دمای ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین باشید. چنین نوری تقریبا یک روز آفتابی را شبیه سازی می کند. نورهای با دمای رنگ پایین تر اغلب طیف های رنگی را در عکس ایجاد می کنند که باید آن را در فتوشاپ یا دیگر برنامه های ویرایش عکس اصلاح کنید.

115wdengpao5

این لامپ استودیویی حرفه ای دمای رنگ ثابت ۵۵۰۰ کلوین را برای تان فراهم می آورد. این عدد را در انتهای آن می توانید ببینید.

۲۴- یک لایت باکس (light box) بخرید، اما پول زیادی برای آن صرف نکنید

با خرید یک لایت باکس (خیمه عکاسی) ارزان قیمت، سایه های تند نور استودیویی تان را به حداقل برسانید. یک مکعب که دیوارهای آن با پارچه های سفید نازکی پوشانده شده اند، می تواند تاثیر بسیار خوبی در تنظیم و تلطیف نور شما داشته باشد. نور را به گونه ای تنظیم می کنید که از پشت یکی از دیواره های لایت باکس به موضوع عکاسی تان بتابد. به این صورت نور پخش شده و سایه ها بسیار ملایم تر خواهند شد. لایت باکس ها اغلب با پارچه های مخمل مانندی برای پوشاندن کف و دیواره پشتی عرضه می شوند، تا یک میدان دید یک دست و بدون زاویه را در عکس ایجاد کنند.

light-box

یک خیمه عکاسی (لایت باکس) ارزان قیمت شما را قادر می سازد با نور مصنوعی بدون ایجاد سایه های شدید به عکاسی بپردازید.

۲۵- با یک ورق کاغذ، از نور موجود بهترین استفاده ممکن را ببرید

اگر از پس تهیه نور استودیویی بر نمی آیید، می توانید از نور موجود طبیعی استفاده کنید. تنها با یک ورقه بزرگ کاغذ یا مقوا و بازتاب آن به سمت سوژه تان، به هر میزان که لازم است از شدت و تندی کنتراست و تباین ایجاد شده در سمت تاریک آن بکاهید. اگر از افراد عکاسی می کنید، می توانید از آنها بخواهید که خودشان این کاغذ را بیرون از کادر نگه دارند.

به عنوان جایگزین، می توانید کمی برای خرید یک مجموعه بازتاب دهنده یا رفلکتور هزینه کنید. مثلا با یک هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی می توانید یک مجموعه رفلکتور چند لایه ای سفید، نقره ای، طلایی و شفاف را خریداری کنید.Light-Shadow-Study-Portrait

در اینجا عکاس از یک سطح بازتاب دهنده در بخش چپ صحنه بهره برده، تا نور را به سمت راست صورت سوژه منعکس کند.

۲۶- تحت امر خورشید نباشید

استفاده از تنظیمات اتوماتیک برای عکاسی رو به خورشید باعث می شود سوژه شما ضدنور شده و صورتش تیره گردد. زیرا دوربین سعی می کند به شکلی روشنایی زیاد پس زمینه را جبران کند و در نتیجه مدت زمان نور دهی یا exposure را کاهش می دهد. البته عکاسی از افراد هنگامی که خورشید روبروی آنها قرار دارد، می تواند مشکل ضدنور را تا حد زیادی حل کند، اما بگذارید راه حل دیگری را هم معرفی کنیم:

در صورتی که منظره پشت سر سوژه تان را دوست دارید و نمی خواهید آن را از دست بدهید (مانند ساحل دریا)، اما خورشید هم در همان سمت قرار دارد و پشت سر او قرار می گیرد، مشکل را با فلش زدن هنگام عکس گرفتن حل کنید. به این صورت که در تنظیمات، فلش را از حالت Auto روی حالت forced قرار دهید. این گونه مشکل کاهش نور دریافتی از صورت سوژه به دلیل کاهش زمان نوردهی را هم حل کرده اید.

۲۷- قانون یک سوم را رعایت کنید

اغلب عکس های منتخب از نظر زیبایی شناسی و لذت بصری، آنهایی هستند که سوژه ها در نقاط قدرت یک سوم هر فریم قرار گرفته اند. افق عکس را به سه قسمت مساوی عمودی تقسیم کنید و افراد را در یکی از قسمت های یک سوم چپ یا راست آن جای دهید. همچنین اگر دوربین را به صورت عمودی می گیرید تا عکس قدی بیندازید، سعی کنید چشم ها در بخش یک سوم بالایی عکس قرار نگیرند.

برخی دوربین ها این قابلیت را دارند که روی ال دی سی پشتی خط های راهنمای این چنینی را برای تان به نمایش بگذارند. در این صورت به راحتی می توانید جای سوژه را در بخش صحیحی از فریم و در کنار خطوط راهنما تنظیم کنید. اگر دوربین شما این خطوط راهنما را دارد، پس سعی کنید یک قدم جلوتر رفته و سوژه تان را در محل تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار دهید.

200605022117

۲۸- اول تعیین زمان نوردهی (Exposure) و فوکوس، سپس کادربندی

هنگامی شما دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید، تنظیمات زمان نوردهی و فوکوس دوربین برای عکسی که در حال گرفتن آن هستید، ثابت می شوند. و فشردن دکمه شاتر تا انتها، این فریم عکس را ثبت خواهد کرد.

از این شیوه به سود خودتان استفاده کنید تا در شرایط ویژه بتوانید سوژه را در فوکوس دوربین قرار دهید و آنگاه به کادر بندی بپردازید. گاهی اوقات یک کادر را انتخاب کرده اید، اما سوژه شما در فوکوس دوربین نیست. لذا می توانید کادر را تغییر داده و سوژه را در مرکز توجه قرار دهید. حال دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. با این کار تنظیمات فوکوس و نوردهی روی سوژه شما قفل می شوند. حال همان طور که دکمه را نگه داشته اید، با جابجایی دوربین به تغییر کادر و انتخاب ترکیب بندی مناسب سوژه و محیط بپردازید و او را در یکی از نقاط قدرت یک سوم قرار دهید. حال دکمه را تا انتها فشرده و عکس را ثبت کنید. با این شیوه، شما همیشه علاوه بر نوردهی و فوکوس خوب، ترکیب بندی عالی و دلخواه تان را هم خواهید داشت.

۲۹- از نورسنج رایگان همراه تان استفاده کنید

اگر در کیف تجهیزات عکاسی تان نور سنج ندارید، می توانید از حالت عکاسی اتوماتیک دوربین تان برای سنجش و محاسبه تنظیمات مطلوب بهره ببرید، حتی اگر نتیجه عکس آن چندان هم خوب از کار در نیامده است. ابتدا با حالت اتوماتیک یک عکس بگیرید و پس از بررسی تنظیمات عکس، دوربین را روی وضعیت دستی بگذارید. حال با سعی و خطا و بر اساس اصلاح اطلاعات به دست آمده از عکس امتحانی اولیه، سعی کنید تنظیماتی چون سرعت شاتر، حساسیت، زمان نوردهی و… را دستکاری کرده تا به نتیجه دلخواه برسید.light-meter
۳۰- زود بیدار شوید، دیر بخوابید

تمام عکاسی درباره نقاشی با نور است. نور چیزی است که به تصاویرتان کنتراست، شکل و بافت می دهد. و بهترین نور معمولا متعلق به دو بخش از روز است که خورشید در پایین ترین مکان خود در آسمان قرار دارد. در چنین مواقعی از روز خورشید نقش طولانی تر و مهمتری بر عهده دارد: سایه های بسیار شدید که جزئیات کوچک را پوشانده و بافت سوژه را دست خوش تغییر می سازند.

با عکاسی در صبح زود و نزدیک غروب آفتاب، شما به نتایج بسیار جالبی دست خواهید یافت که در طول روز قابل مشاهده نیستند. در طول روز و به خصوص هنگام ظهر، شما بیش از آنکه سرگرم لذت بردن و استفاده از سایه ها برای جذابیت بخشیدن به عکس تان باشید، باید مشغول سر و کله زدن با نور ورودی به دوربین و حل مشکلاتی چون ضدنور یا تیره شدن عکس ها شوید.DSCN6753

۳۱- از روزهای خاکستری لذت ببرید

اجازه ندهید که یک روز ابری تیره شما را کسل کرده و از همراهی با دوربین عکاسی تان باز دارد. نور نرم و ملایمی که در یک روز ابری می تابد، برای عکاسی از گیاهان، گلها، و شاخ و برگ درختان بسیار عالی است و تا حد زیادی کنتراستی را که در مراحل قبلی سعی داشتیم با آن دست و پنجه نرم کنیم، تعدیل می کند. این وضعیت به دوربین اجازه می دهد تا میزان نوردهی متعادل تری داشته و رنگ واقعی گلبرگ ها را ثبت کند.DSC_0127

روزهای ابری شرایط عالی برای عکاسی از گلها و برگ درختان فراهم می آورند.

پایان بخش سوم – ادامه دارد…

۰۳
اردیبهشت ۱۳۹۲
نویسنده
دسته‌ها آموزش عکاسی
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>