۳ دوربین برتر سال ۲۰۱۲ از دیدگاه کاربران مهم‌ترین سایت‌ نقد و بررسی دوربین(Dpreview)

یکی از مهم‌ترین سایت‌های نقد و بررسی دوربین که به برگزاری نظرسنجی در مورد بهترین دوربین‌های سال اقدام کرده بود، نتایج این نظرسنجی را در ارتباط با بهترین دوربین‌های سال ۲۰۱۲ از دیدگاه مخاطبان منتشر کرد.در این نظرسنجی که توسط سایت Dpreview برگزار شد، یکی از قدرتمندترین مدل‌های دوربین شرکت الیمپوس به نام OMD EM-5 موفق به کسب مقام اول شده است. در مقام‌های دوم و سوم به ترتیب دوربین‌های Nikon D800 و Canon 5D Mark III قرار گرفته‌اند.در این گزارش نگاهی کوتاه به ویژگی‌های هر یک از این دوربین‌ها خواهیم انداخت.

دوربین Olympus OMD EM-5
قیمت و امکانات مناسب شاید دلیلی قانع کننده برای پیروزی این مدل شرکت الیمپوس باشد. مهم‌ترین نقش را در هر دوربین قطعه‌ی الکترونیکی به نام سنسور ایفا می‌کند که وظیفه‌ی آن ثبت تصاویر است.
اما در قلب این دوربین یک سنسور میکرو سه چهارم با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل تعبیه شده است که تصاویر را باکیفیت بسیار بالایی به ثبت می‌رساند. OMD EM-5 مجهز به یک سیستم لرزش‌گیر پنج محوزه است. در تمام دوربین‌ها سیستم لرزش‌گیر روی لنز در نظر گرفته می‌شود که تاثیر اکثر آن‌ها در قسمت عکاسی چندان هم به چشم نمی‌آید.
اما این سیستم پنج محور به گونه‌ای طراحی شده است که لرزش دست عکاس را به خوبی می‌گیرد. حساسیت سنسور این دوربین به نور در ایزوهای بالا مناسب است.olampys

دوربین Nikon D800
یکی از مدل‌های فول‌فریم شرکت نیکون؛ فول‌فریم در نام سنسور این دوربین از اندازه‌ی ۳۶ میلیمتری آن خبر می‌دهد. اصولا در دوربین‌ها هرقدر اندازه‌ی سنسور بزرگ‌تر باشد کیفیت تصاویر بالاتر است البته این تنها عامل تعیین کننده نیست جنس ماده‌ی به کار رفته در سنسور هم تاثیر بسیاری در کیفیت تصاویر دارد.
دقت سنسور این دوربین ۳۶ مگاپیکسل بوده و با وزن ۹۰۰ گرم به بازار عرضه شده که در مقایسه با مقام اول تقریبا دو برابر سنگین‌تر و گران‌تر است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این دوربین تعبیه شدن درگاه USB 3.0 است.I-am-Nikon-D800

 

دوربین Canon 5D Mark III
یکی از محبوب‌ترین محصولات فول‌فریم شرکت کانن. این مدل اگرچه نسبت به مقام اول قیمتی دو برابر دارد اما علاوه بر عکاسی، در زمینه‌ی فیلم‌برداری هم حرف‌های بسیار برای گفتن دارد.
این دوربین می‌تواند تصاویر را با کیفیت فول اچ دی ضبط کند. در کنار اندازه‌ی فول اچ دی کیفیت فیلم‌های خوانده شده توسط سنسور دوربین از اهمیت بالایی برخوردار است. این کیفیت به طور مستقیم با بیت‌ریت مرتبط است. این دوربین می‌تواند تصاویر را با بیت‌ریت ۹۱ مگابیت با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه شکار کند.
این موضوع بدان معنی است که این دوربین در یک ثانیه ۲۴ عکس را ذخیره، و بعد از اتصال و اعمال الگوریتم‌های خاص بوسیله‌ی پردازنده، این عکس‌های را تبدیل به فیلم می‌کند. در زمینه‌ی عکاسی هم این دوربین فول‌فریم یکی از رقبای جدی Nikon D800 به حساب می‌آید.url

 

۰۶
خرداد ۱۳۹۲
نویسنده
دسته‌ها اخبار عکاسی
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

حساسیت سنسور (iso) در دوربین عکاسی چیست؟

احتمالا برای کسایی که به تازگی عکاسی رو شروع کردن،واژه ی ISOیک واژه ی بی مفهوم باشه!!!

همه دوربینهای دیجیتال قسمتی به این نام دارند و بهتره که جزئیات تخصصی این بخش رو در زیر بخوانیم:

Interior_photography_Canon_DSLR_settings.indoor_walk2Camera_tips_Auto_ISO_DCM125.shoot_dslr.step2_

شاخص ISO در دوربین دیجیتال نشانگر حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است.مقدار ISO کم نشانه حساسیت کم و مقدار ISO بالا معرف حساسیت زیاد است.تقریبا در تمام دوربینهای دیجیتال ، چه انواع ارزان و چه انواع گرانقیمت ، با افزایش ISO کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند. هر چه قدر حساسیت بالا تر باشد ، نویز تصویر نیز افزایش پیدا می کند.مثل رادیو که با زیاد کردن ولوم صدا نویز صدا نیز بیشتر می شود.

حساسیت (ISO) و نویز در عکاسی دیجیتال

شاخص ISO در دوربین دیجیتال نشانگر حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است.مقدار ISO کم نشانه حساسیت کم و مقدار ISO بالا معرف حساسیت زیاد است.تقریبا در تمام دوربینهای دیجیتال ،چه انواع ارزان و چه انواع گرانقیمت ، با افزایش ISO کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند. هر چه قدر حساسیت بالا تر باشد ، نویز تصویر نیز افزایش پیدا می کند.مثل رادیو که با زیاد کردن ولوم صدا نویز صدا نیز بیشتر می شود.
با کاهش مقدار ISO نویز تصویر کاهش می یابد ، تصویر واضحتر و احتیاج به نور بیشتر خواهد شد (و در نتیجه بایستی از دیافراگم بازتر یا سرعتهای پایین شاتر استفاده کرد)
با افزایش مقدار ISO ،نویز تصویر بیشتر ، جزئیات تصویر کمتر می شود ولی نیاز به نور کمتر خواهد شد( استفاده از دیافراگم کوچکتر و یا سرعتهای بالای شاتر امکان پذیر میگردد)Definition-and-Function-of-ISO-Sensitivity2iso-sensitivity-comparison

معمولا باید بر اساس دو عامل زیر مقدار ISO را انتخاب کرد:
- نور محیط
- سرعت مورد نیاز شاتر برای گرفتن عکس
گاه نیاز به یک اندازه خاص دیافراگم نیز در امر انتخاب ، دخیل است اما اهمیت این عامل سوم نسبت به دو عامل اول ، در تصمیم برای استفاده از ISO بالا ، کمتر است.
باید همواره به خاطر سپرد که برای گرفتن عکس در حداکثر کیفیت ممکن ، باید از کمترین مقدار ممکن ISO استفاده کرد:مثلا برای گرفتن عکس از یک موضوع متحرک در یک روز ابری، مجبوریم که از سرعتهای بالاتر از ۱۲۵/۱ استفاده کنیم.اما حتی با بیشترین اندازه دیافراگم نیز مقدار نور کافی نخواهد بود.در این مورد تنها راه ممکن ، افزایش حساسیت دوربین است تا بتوان از سرعتهای بالاتر شاتر استفاده کرد و از موضوع متحرک عکس گرفت.
هرگونه افزایش مقدار ISO باید تدریجی باشد.افزایش دادن ناگهانیISO به حداکثر میزان ممکن در مواردی نظیر مثال فوق ، از لحاظ عکاسی قابل قبول نیست.بایستی مرحله به مرحله مقدار حساسیت را افزایش داد تا هنگامیکه سرعت مورد نیاز شاتر بدست آید.این روش ، نویز عکس را به حداقل ممکن خواهد رساند.
نویز و حساسیت وابستگی زیادی به یکدیگر دارند.با افزایش حساسیت، نویزابتدا در مناطق تیره عکس و سپس در مناطقی که رنگهای نسبتا یکنواختی دارند، ظاهر می شود.

به طور خلاصه میتوان گفت که هرچند مقادیر بالای ISO باعث افزایش نویز می گردد،اما این امکان را به عکاس میدهد که با سرعتهای بالاتر شاتر عکس بگیرد و این موضوع گاه بسیار مفید ولازم است.
باید به خاطر داشت که نویز، بیشتر در مناطق تیره و نیز نواحی که رنگ یکنواخت دارند، ظاهر می شود.بنابراین ابتدا باید موضوع مورد نظر را ارزیابی و مناطق فوق الذکر را در آن شناسایی کنیم.سپس با تغییر کادر بندی ، این مناطق را در عکس به حداقل برسانیم و سپس از ISO بالا استفاده نماییم.
در محیطهای کم نور ،نویز واضح تر خواهد بود و در نتیجه با افزایش ISO ، کیفیت عکس به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.در این موارد بهتر است که با استفاده از یک سه پایه ،از سرعتهای پایین شاتر استفاده نماییم.

و اما چند نکته:
۱- در محیطهای کم نور در صورتی که از حالت اتوماتیک ISO استفاده شود،سرعت شاتر نسبت به مقدار ISO در اولویت است.یعنی دوربین حتی الامکان سعی میکند که از سرعتهای بالای شاتر استفاده نماید،هرچند که بعلت ISO بالا سبب کاهش کیفیت تصویر گردد.

۲- ارتباط تراز سفیدی (White Balance) و ISO : فرض کنید که زیر نور چراغ معمولی در اتاق عکس می گیرید.تنظیم خودکار تراز سفیدی باعث افزایش بهره کانال رنگ آبی می شود تا بر طبیعت زرد- قرمز نور چراغ غلبه کند.در چنین محیطهای کم نوری، اگر ازISO بالا استفاده کنید، بهره کانال رنگ آبی مجددا افزایش خواهد یافت و در تصویر حاصله رنگ آبی به طور نامناسبی غلبه خواهد داشت.
در این موارد برای غلبه بر این مشکل باید از فیلترهای اصلاح کننده رنگ استفاده شود.

۳-در مورد دوربینهایی که امکان تنظیم کنتراست دارند ، یک نکته جالب عملی در رابطه با ISO وجود دارد:
اگر دوربین روی حالت کنتراست پایین تنظیم و جبران نوردهی(EV) 3/2+ انتخاب شود،میتوان مقدار ISO را نصف کرد.یعنی اگر ISO مورد نیاز ۲۰۰ است میتوان از مقدار۱۰۰ استفاده کرده و تصویر بهتری تهیه نمود.flower_iso

نویز و کاهش آن (Noise Reduction )

هر چه سطح سنسور دوربین بیشتر باشد میزان نویز کمتر است. به همین علت دوربینهای دیجیتال حرفه ای SLR ،نسبت به دوربینهای معمولی،نویز کمتری تولید میکنند.سطح سنسور بعضی از دوربینهای دیجیتال SLR تقریبا ۴ برابر دوربینهای معمولی است.بنابراین در دوربینی مانند Canon EOS 1D که برای عکاسی از صحنه های پر تحرک ورزشی نیز استفاده می شود، انتخاب ISO بالا دیگر یک موضوع کم مصرف نیست.در این دوربین محدوده انتخاب ISO بین ۱۰۰ تا ۱۶۰۰ میتواند باشد.
نکته دیگر آن است که دوربینهای دیجیتال جدید به طور خودکار نویز موجود در تصاویر را کاهش می دهند.مثلا در دوربینهای Nikon D1X و Canon EOS 1D امکان کاهش نویز به صورت یک انتخاب در اختیار عکاس گذاشته شده است.و در نتیجه حتی در ISO های بالا نیز تصاویر همچنان بدون نویز قابل توجه خواهند بود.

کاهش نویز توسط نرم افزار نیز قابل انجام است.اما این کار با نرم افزارهای معمولی ویرایش تصویر چندان نتایج قابل قبولی ارائه نمی دهد.چرا که این نوع نویزها در تمام طیف فرکانسی نور پراکنده بوده و بر اساس رنگ و روشنایی و حتی نوع دوربین متغیر است.در روشهای معمولی کاهش نویز ،مانند استفاده از فیلترهای Median و روشهای آستانه ای( Thresholding) ،میزان اصلاح نویز کم بوده و در عوض بسیاری از جزئیات تصویر از دست می رود.noisereduction

اما نرم افزارهای اختصاصی کاهنده نویز ، از تکنولوژیهای پیشرفته و جدیدی استفاده می کنند تا ضمن حفظ دقت و جزئیات تصویر ، حداکثر کاهش نویز را اعمال کنند.perfectly-clear-noise-reduction

 

۲۴
اردیبهشت ۱۳۹۲
نویسنده
دسته‌ها آموزش عکاسی
دیدگاه‌ها ۴ دیدگاه
برچسب‌ها

مفهوم سرعت شاتر (Shutter Speed) در دوربین عکاسی چیست؟

در عکاسی مفاهیمی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای علاقمندان این حیطه و آن‌هایی که می‌خواهند عکس‌هایی خوبی ثبت کنند الزامی است.یکی از این مفاهیم سرعت شاتر دوربین است. به عنوان مثال برای عکاسی از یک آبشار یا عکاسی از وقایع ورزشی که شامل سوژه‌های متحرک می‌شود آشنایی با سرعت شاتر و حالت تقدم شاتر در دوربین‌های دیجیتال نقش اصلی را در ثبت یک تصویر خوب ایفا می‌کند.Windflower

در عکاسی، سرعت شاتر (Shutter Speed) به معنای مدت زمان باز بودن شاتر یا مدت زمانی است که فیلم (در عکاسی آنالوگ) یا سنسور (در عکاسی دیجیتال) در معرض نور قرار می‌گیرد. هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد (شاتر سریع‌تر باز و بسته شود)، فیلم یا سنسور مدت زمان کمتری در معرض نور خواهد بود و بالعکس. به عنوان مثال سرعت شاتر کم معمولاً در محیط‌های کم نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت شاتر بر حسب ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال مقادیری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه، ۱/۵۰۰ ثانیه، … و یک ثانیه، ۲۰ ثانیه و … قابل انتخاب هستند که بسته به نوع دوربین این محدوده تغییر می‌کند. طبیعی است که هر چه مدت زمان کمتری مانند ۱/۱۰۰۰ ثانیه انتخاب شود، شاتر سریع‌تر باز و بسته می‌شود. از این نوع تنظیم می‌توان برای عکاسی از سوژه‌های با تحرک زیاد مثلاً سوژه‌های ورزشی استفاده کرد. بدین ترتیب سوژه مورد نظر در اصطلاح Freeze (ثابت) می‌شود. در مقابل سرعت کم شاتر باعث بلور شدن سوژه متحرک می‌شود. البته باید بخاطر داشته باشید که برای عکس‌برداری در سرعت‌های پایین، برای جلوگیری از محو شدن کل عکس باید از سه پایه استفاده کنید. البته باید توجه داشت که علاوه بر سرعت شاتر، میزان گشودگی دیافراگم دوربین و میزان حساسیت یا سرعت ایزو نیز در میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور و میزان نور عکس، نقش دارد. به عنوان مثال اگر سرعت شاتر را از ۱/۱۲۵ به ۱/۲۵۰ ثانیه تغییر دهید، در واقع میزان نور رسیده به فیلم یا سنسور را نصف کرده‌اید. برای جبران این کمبود، می‌توانید میزان گشودگی دیافراگم را افزایش دهید یا از ایزو سریع‌تر استفاده کنید.
همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در سرعت ۱/۱۲۵ قطرات آب قابل تشخیص هستند. این در حالیست که در سرعت شاتر چهار ثانیه جریان آب کاملا محو شده است.shutter-compare

 

 

۲۱
اردیبهشت ۱۳۹۲
نویسنده
دسته‌ها آموزش عکاسی
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها

منتخبی از بهترین دوربینها و لنزهای پرکاربرد و بهترین تنظیمات دوربین (سال ۲۰۱۲ )

هر ساله خبرگزاری رویترز مجموعه بهترین عکس هایش را منتشر می کند. در اینجا . می توانید مجموعه ای از ۹۵ عکس بی همتا را ببینید که از بزرگترین رخدادهای خبری سال جاری تهیه شده اند. اما بگذارید به جای نگاه خبری و زیبایی شناسی به این مجموعه خارق العاده، نگاهی حرفه ای از دید یک تحلیلگر داشته و به بررسی اطلاعات EXIF عکس ها بپردازیم.

نتایج این بررسی نشان می دهند کدام لنزها، دوربین ها و تنظیمات بیشتر از همه توسط عکاسان رویترز برای ثبت بهترین عکس های سال به کار رفته اند. در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید تا در قالب نمودار نگاهی به این داده ها داشته باشیم.

 

DSLRs -(دوربین ها)

cameras-reuters-photographer-001

Prime lens(لنزهای ثابت)

 prime-lenses-reuters-photographer-004

zoom lens (لنزهای زوم)

zoom-lenses-reuters-photographer-007

Shutter speed (زمان نوردهی)

shutter-speed-reuters-photographer-006

Aperture (دیافراگم)

f-stop-reuters-photographer-002

ISO

iso-reuters-photographer-003

و یک جمع بندی جالب این می تواند باشد که محبوب ترین دوربین و لنز سال ۲۰۱۲ عکاسان حرفه ای، کانن ۱D Mark IV با لنز ۳۵-۱۶ میلیمتری بوده است. آنها بیشتر ترجیح داده اند با سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با ضریب اف ۲٫۸ و ایزوی ۲۰۰ به عکاسی بپردازند.
به گمانم اکنون فوت و فن عکاسان رویترز دست تان آمده باشد. پس چرا شما یکی از عکس های برتر سال آینده را شکار نکنید!

۱۵
اردیبهشت ۱۳۹۲
نویسنده
دسته‌ها آموزش عکاسی
دیدگاه‌ها بدون دیدگاه
برچسب‌ها